صفحه اصلي
مركز آموزشهاي تخصصي
شركت در دوره ها آموزشي
واحدهاي تابعه و دفاتر
تقويم آموزشي 1397
آموزشهای بين المللي
قوانين و مقررات
ارتباطات
امكانات
آمار و اطلاعات
جستجوی اخبار
ISO/IWA2:2004 کلیات هدف از توافق کارگاهی بینالمللی IWA2 تهیه و تدارک خطوط راهنما جهت یاریرسانی به سازمانهایی است که تولیدات و خدمات آموزشی ارائه داده و تصمیم در بکارگیری سیستم مدیریت کیفیت اثربخش بمنظور تحقق الزامات ISO9001:2000 را داشتهاند، میباشد. یادآوری 1: متن ISO9004:2000 الزاماً برای سازمانهای آموزشی که خواهان حرکت فراتر از الزامات ISO9001:2000 را دارند و نیز سازمانهایی که تصمیم به افزایش کارایی از طریق سیستم مدیریت کیفیت داشتهاند، تهیه شده است. از سوی دیگر بخوبی مشخص شده که هزینه اجرایی سیستم مدیریت کیفیت کارا و اثربخش، تنها یک هزینه بوده که منافع متعاقب آن بطور نامحدود ادامه داشته است. هنگامی که سازمانهای آموزشی خطوط راهنمای ISO9001:2000 و هشت اصل سیستم مدیریت کیفیت را برای رفع نیازهای خود اجرا، درک و ترجمه مینمایند، نسبت به موفقیت، بیشتر ترغیب میشوند. یادآوری 2: اجرا باید بعنوان یک پروژه، طراحی شده و با توجه به اندازه، ابعاد و شرایط خاص سازمان آموزشی، اجرا شود و نیز از صرف هزینهها در راستای کسب موفقیت در دستاوردهای مستمر سازمان، اطمینان حاصل شود. راهنمای زیر بمنظور مساعدت به سازمانهای آموزشی در جهت ارتباط دادن مفاهیم استاندارد سیستم مدیریت کیفیت ایزو با فعالیتهایش است. یک برنامه درسی، مفاد مورد انتظار برای یادگیری و چگونگی ارزیابی یادگیری را مشخص میکند. اگر فرآیندها در سازمانهای آموزشی بطور کامل موجود نباشد، بوسیله صرف برنامه درسی نمیتوانیم از تحقق نیازها و انتظارات، اطمینان حاصل نماییم. بمنظور جلوگیری از این نواقص، استاندارد IWA2 بعنوان هدایتگر سازمانهای آموزشی در جهت استقرار سیستم مدیریت کیفیت اثربخش ایجاد شده است. از سوی دیگر، بوسیله ارزیابی مستمر برنامه درسی و فرآیندهای آموزشی، که پشتیبان دستورالعملها میباشد، میتوان از اثربخشی فرآیندهای یادگیری اطمینان حاصل کرد. ممیزیهای داخلی کیفیت همچون اظهارات مشخصی که مبتنی بر دستاوردها بوده، صحت تحقق کامل الزامات و نیازها را مشخص میکند. سیستم مدیریت کیفیت باید بصورت کامل، جامع و در سادهترین شکل ممکن، مطرح گردد تا در راستای تحقق اهداف کیفی سازمان آموزشی از کارایی لازم برخوردار باشد. از سوی دیگر، کنترل کیفیت، فرآیندی اساسی در سیستم مدیریت کیفیت بشمار میرود. هنگامی که ارزیابی عملکرد افراد و ارزشیابی آنها طی فرآیند آموزش صورت میپذیرد، اندازهگیری صحیح، کار آسانی نمیباشد. ISO9001:2000 نگرش فرآیندی این استاندارد بینالمللی در پی ارتقای کاربرد نگرش فرآیندی در مراحل توسعه، اجرا و افزایش اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت، با هدف افزایش رضایت مشتری از طریق تأمین نیازمندیهای اوست. کارکرد اثربخش یک سازمان به شناسایی و مدیریت فعالیتهای متعدد بهم وابسته، مربوط است زیرا یک فعالیت که با استفاده از منابع هدایت شده در جهت کسب توانایی برای تبدیل دروندادها و بروندادها عمل میکند را میتوان بعنوان یک فرآیند در نظر گرفت. اغلب، برونداد یک فرآیند، مستقیماً دروندادهای فرآیند بعدی را تشکیل میدهد. استفاده از مجموعهای از فرآیندهای موجود در یک سازمان، همراه با شناسایی و تعیین تعاملات این فرآیندها و مدیریت آنها را میتوان بعنوان نگرش فرآیندی، مطرح کرد. یکی از امتیازات نگرش فرآیندی، ایجاد بهبود مستمر در ارتباط تک تک فرآیندهای موجود در مجموعهای از فرآیندها و نیز ترکیب و تعامل آنها میباشد. نگرش فرآیندی تأکید بر موارد زیر دارد: 1- درک و تأمین الزامات. 2- لزوم شناسایی و تشریح فرآیندها در قالب واژههای ارزش افزوده. 3- تعیین نتایج عملکرد فرآیند و اثربخشی آن. 4- بهبود مستمر فرآیندها بر اساس اندازهگیریهای عینی. یادآوری: روش مرسوم برنامه ریزی، اجرا، بررسی و اقدام و یا PDCA میتواند در تمامی فرآیندها، بکار گرفته شود. این روش را میتوان بصورت زیر توصیف کرد: برنامه ریزی: تعیین اهداف و فرآیندهای لازم جهت ارائه نتایج، مطابق با خواستههای مشتری و خط مشیهای سازمان. اجرا: اجرای فرآیندها. بررسی: پایش و اندازهگیری فرآیندها و محصول بر طبق خط مشی ها، اهداف و الزامات، خواستههای مربوط به محصول و گزارشدهی نتایج. اقدام: انجام اقداماتی جهت بهبود مستمر عملکرد فرآیند. ISO/IWA2:2004 نگرش فرآیندی در سازمانهای آموزشی سازمانهای آموزشی که محصولات آموزش، ارائه میدهند، باید فرآیندهای خود را تعریف کرده و بصورت میان رشتهای، مطرح نمایند. این فرآیندها میتوانند شامل خدمات اداری، نظارتی و دیگر اشکال پشتیبان به انضمام برخی ارزیابیهای مربوطه، از قبیل موارد ذیل باشند: 1- فرآیند استراتژیک برای تعیین نقش سازمان آموزشی در محیط اقتصادی، اجتماعی. 2- تهیه و تدارک توانایی و ظرفیت تدریس مرتبط با ارائه کنندگان یادگیری. 3- نگهداری محیط کاری. 4- توسعه، بازنگری و به روزآوری مطالعات برنامه آموزشی و برنامههای درسی. 5- پذیرش و گزینش متقاضیان. 6- ارزیابی و پیگیری آموزش فراگیران. 7- ارزیابی نهایی که بمنظور ارائه درجه آکادمیک به فراگیران میباشد. درجهای که توسط یک دیپلم، تقدیرنامه، درجه لیسانس یا گواهینامه شایستگی، مفهوم مییابد. 8- خدمات پشتیبانی جهت فرآیند یاددهی، یادگیری در راستای انجام کامل رضایتمندانه برنامههای درسی که به فراگیران کمک کرده تا او در اکتساب درجه یا مدرک آکادمیک، موفق شود. 9- ارتباطات درونی و بیرونی. 10- اندازهگیری فرآیندهای آموزشی.